Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) – Studia kwalifikacyjne

Kierunek organizowany jest we współpracy  Z WYŻSZĄ SZKOŁĄ HUMANITAS W SOSNOWCU 

Program studiów podyplomowych jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).

Cel studiów:

Program studiów przewiduje przekazanie słuchaczom wiedzy i umiejętności na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. Uczestnicy zostaną zapoznani z kryteriami diagnostycznymi oraz metodami i formami prowadzenia specjalistycznych zajęć z dziećmi i młodzieżą.

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*

*Poprzez przygotowanie pedagogiczne (zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli) rozumiemy nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologiipedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.

Uzyskane kwalifikacje:


Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej  uprawnienia do terapii pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych (w tym integracyjnych). Słuchacze nabędą również umiejętności i wiedzę z zakresu zajęć rewalidacyjnych.

Program:

Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów:

  • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej
  • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Wybrane zagadnienia i współczesne kierunki pedagogiki
  • Podstawy teoretyczne i nowoczesne metody terapii pedagogicznej
  • Pomoc psychologiczno-pedagogicznej i poradnictwo w świetle przepisów prawa
  • Sytuacja i wsparcie rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Trening integracyjny
  • Profilaktyka z elementami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i poradnictwa
  • Diagnostyka neuropediatryczna
  • Emisja głosu
  • Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych
    Adaptacja i rozwój społeczno – zawodowy
    Alternatywne i wspomagające metody komunikowania się
    Elementy terapii logopedycznej z logorytmiką
    Muzykoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
    Arteterapia w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Animaloterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Praktyka pedagogiczna
  • Diagnoza dysleksji rozwojowej i jej ryzyka
  • Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży
  • Profilaktyka i terapia uzależnień
  • Metodyka pracy w klasach integracyjnych
  • Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się uczniów klas I-III i IV-VI
  • Trening percepcji słuchowej, mowy, prawidłowej pisowni
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
  • Metodyka pracy z uczniem z Autyzmem
  • Metodyka pracy z uczniem zdolnym i z uczniem z trudnościami w nauce
  • Warsztat umiejętności interpersonalnych
  • Warsztaty wychowawcze – praca z uczniem z trudnościami wychowawczymi
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci z zaburzeniami sensorycznymi
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci przewlekle chorych i z dysfunkcją ruchu
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • Techniki terapii ruchem i tańcem w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
    Socjoterapeutyczne metody pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Czas trwania studiów:

Czas trwania: 3 semestry 

Liczba godzin: 450 h zajęć dydaktycznych + 180 h praktyki zawodowej

Organizacja zajęć:  środy i piątki w godzinach: 16:00-19:30

Kadra dydaktyczna:

Kadrę dydaktyczną tworzą pracownicy i współpracownicy naukowi Centrum Studiów Podyplomowych Innowacje oraz Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu  .

Opłaty:

Koszt studiów: 3 500 zł (płatne w czterech ratach) oraz dodatkowo 85 zł opłata rekrutacyjna.

Kandydaci, którzy zapisali się na kierunek, który nie zostanie uruchomiony, będą mogli rozpocząć studia na innej specjalności lub otrzymają zwrot opłaty gwarancyjnej (rekrutacyjnej). W przypadku uruchomienia kierunku i rezygnacji z udziału w studiach opłata gwarancyjna nie podlega zwrotowi.