Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (Studia kwalifikacyjne)

Kierunek organizowany jest we współpracy  Z WYŻSZĄ SZKOŁĄ HUMANITAS W SOSNOWCU 

Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).

Cel:

Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności pracy z osobami z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, środowiskiem społecznym i rodzinnym ucznia oraz zwrócenie uwagi na potrzebę zintegrowania działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w tym kierunku.

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*

*Poprzez przygotowanie pedagogiczne (zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli) rozumiemy nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologiipedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.

Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych potwierdzające kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych oraz podejmowania działań edukacyjnych i wspierających przyszłego podopiecznego z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera oraz innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi na poziomie indywidualnym jaki i klasy szkolnej we wszystkich typach szkół w których przebywa dziecko autystyczne i w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

Program:

  • Rozwój układu nerwowego i jego zaburzenia
  • Psychologiczne metody diagnozy i oceny rozwoju osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Podstawy edukacji, terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Podstawy prawne specjalistycznych zajęć dla osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Diagnoza poziomu funkcjonowania dziecka z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Wczesny autyzm dziecięcy
  • Wspieranie rozwoju dziecka z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Procesy poznawcze osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Edukacja osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergerai innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego wraz z ewaluacją oraz programu rewalidacji osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Praktyka
  • Metody terapii osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Rodzina dziecka z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju-funkcjonowanie rodziny, wsparcie, metody pracy z rodziną
  • Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna
  • Zarządzanie stresem i sytuacjami trudnymi w pracy z osobami ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Metodyka nauczania i wychowania osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Metodyka zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Uzupełniające metody terapii-terapia zajęciowa, hipoterapia, dogoterapia
  • Rozwijanie kompetencji społecznych niezależnego funkcjonowania osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju
  • Metodyka pracy z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami autystycznymi, w tym z zespołem Aspergera

CZAS TRWANIA STUDIÓW:

Czas trwania: 3 semestry 

Liczba godzin: 450 h zajęć dydaktycznych + 180 h praktyki zawodowej

Organizacja zajęć:  wtorki i czwartki w godzinach: 16:00-19:30

Kadra dydaktyczna:

Kadrę dydaktyczną stanowią pracownicy naukowi Centrum Studiów Podyplomowych Innowacje oraz Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu  współpracujący z Centrum, jak również praktycy na co dzień pracujący z osobami ze spektrum autyzmu.

Opłaty:

Koszt studiów: Koszt całościowy wynosi 4 300 zł (płatne w czterech ratach) oraz dodatkowo 85 zł opłata rekrutacyjna. 

Kandydaci, którzy zapisali się na kierunek, który nie zostanie uruchomiony otrzymają zwrot opłaty gwarancyjnej (rekrutacyjnej). W przypadku uruchomienia kierunku i rezygnacji z udziału w studiach opłata gwarancyjna nie podlega zwrotowi.