Nauczanie programowania w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej

Cel studiów:

Studia mają na celu przygotowanie nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej do realizacji zadań edukacyjnych związanych z kształtowaniem myślenia komputacyjnego uczniów.

Wiedza zdobyta na studiach podyplomowych umożliwi poznanie podstaw informatyki w zakresie, w jakim naucza i stosuje tę dziedzinę w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i z uczniami w wieku wczesnoszkolnym, w tym:

  • profesjonalne realizowanie zajęć dydaktycznych mających na celu rozwijanie umiejętności abstrakcyjnego myślenia poprzez modelowanie rzeczywistych sytuacji i reprezentowanie danych, ich gromadzenie i przetwarzanie,
  • projektowanie algorytmów oraz ich realizacji w postaci cyfrowej,
  • rozumienie organizacji i funkcjonowania komputerów, urządzeń elektronicznych i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania,
  • rozumienie sposobów kształtowania myślenia komputacyjnego za pomocą tradycyjnych środków dydaktycznych,
  • rozumienie społecznych aspektów informatyki i jej zastosowań oraz wpływu informatyki na rozwój społeczeństw,
  • rozwijanie środowiska kształcenia informatycznego dzieci/uczniów uwzględniającego nowoczesne metody kształcenia sprzyjające ich samorozwojowi.

Adresaci:

Studia podyplomowe kierowane są do nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnych, którzy zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, (Dz. U. 2017, poz. 356, tom 1) powinni „stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów m.in. do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach”. (s. 13)

Sylwetka absolwenta:

  • Absolwent studiów będzie dobrze przygotowany do: realizacji zajęć dydaktycznych w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych i medialnych dzieci/uczniów, projektowania sytuacji problemowych integrujących treści z zakresów różnych edukacji w otoczeniu uczniów, które uczniowie modelują i rozwiązują tworząc algorytm, odtwarzają go poza komputerem (np. mata edukacyjna), jak również realizują w wersji komputerowej.
  • Absolwent studiów podyplomowych zdobędzie wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu programowania i rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnego języka programowania (programowanie i nauczanie programowania w języku Scratch Junior/Scratch/Baltie), kodowania za pomocą maty edukacyjnej i programowania robotów. Istotnym elementem uzyskanego wykształcenia będzie umiejętność kształtowania u uczniów odpowiedzialnych postaw w świecie mediów cyfrowych.

Program:

Program obejmuje m.in. następujące zagadnienia:

  • Edukacja informatyczna w klasach I-III
  • Podstawy pracy z komputerem i siecią
  • Elementy algorytmiki
  • Programowanie wizualne
  • Programowanie z zastosowaniem maty edukacyjnej (maty do kodowania)
  • Symulacje i gry w nauczaniu programowania
  • Elementy robotyki
  • Metodyka nauczania programowania w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej
  • Projekt edukacyjny

CZAS TRWANIA STUDIÓW:

2 semestry (realizowane w ciągu 12 miesięcy), 200 godzin dydaktycznych.
Studia realizowane są w trybie weekendowym (sobota,niedziela)

Kadra dydaktyczna:

Zajęcia prowadzą eksperci – praktycy posiadający doświadczenie i wiedzę w obszarze rozwijania kompetencji informatycznych dzieci/uczniów, Pozwala to uczestnikom na nabywanie praktycznej wiedzy i umiejętności merytorycznych i metodycznych z zakresu rozwijania myślenia komputacyjnego uczniów.

OPŁATY:

Koszt studiów: Koszt całościowy wynosi 3 200 zł (płatne w czterech ratach) oraz dodatkowo 50 zł opłata rekrutacyjna. 
CENA DLA ABSOLWENTÓW STUDIÓW PROWADZONYCH W CIESZYNIE 3 000 zł 

Kandydaci, którzy zapisali się na kierunek, który nie zostanie uruchomiony, będą mogli rozpocząć studia na innej specjalności lub otrzymają zwrot opłaty gwarancyjnej (rekrutacyjnej). W przypadku uruchomienia kierunku i rezygnacji z udziału w studiach opłata gwarancyjna nie podlega zwrotowi.